O diecie bezglutenowej w Siemianowickim Uniwersytecie Trzeciego Wieku czyli wykład p. Magdaleny Kaczmarskiej pt.”Bezglutenowo czyli smacznie i na czasie”

przez | 8 kwietnia 2015

gotowanie1Czasem dolegliwości zdrowotne zmuszają nas do zmiany diety na bezglutenową.

Dieta bezglutenowa to sposób odżywiania wykluczający z pożywienia białko znane jako gluten. Gluten znajduje się przede wszystkim w zbożach-pszenicy, życie i jęczmieniu. Oprócz tego dodawany jest powszechnie do jedzenia celem podniesienia walorów smakowych lub jako rodzaj konserwantu.

Przejście na dietę bezglutenową nie jest skomplikowane.

Dietę najlepiej rozpocząć od detoksykacji- cały dzień małymi łyczkami pijemy tylko wodę celem nawilżenia organizmu.

Dieta obejmuje: warzywa, owoce, mleko i nabiał, napoje ( kawa,herbata), jaja, kukurydzę, ziemniaki, orzechy, fasole, groch, mięso i ryby. Wszystkie produkty w formie czystej, nieprzetworzonej, bez żadnych dodatków.

Dowiedzieliśmy się także co to jest celiakia, która powoduje nieodwracalne uszkodzenia w jelicie cienkim w czasie spożywania glutenu i innych protein, które znajdują się w zbożach.

Nawet jeżeli nie chorujemy na celiakię, rezygnacja z glutenu może sprawić cuda dla naszego zdrowia.

Wartości odżywcze zawarte w pokarmie glutenowym możemy łatwo pozyskać z innych źródeł.

Wspaniale właściwości pro-zdrowotne mają: cebula, czosnek, cynamon, imbir, kurkuma, kokos.

Ważne jest abyśmy zwiększyli ilość spożywanych świeżych warzyw i owoców i w ten sposób pomogli swojemu organizmowi oczyścić się ze zbędnych produktów przemiany materii.

Jedzmy 5 mniejszych posiłków dziennie. W piramidzie żywieniowej jaka jest dla nas zalecana, produkty zbożowe powinny być na samym czubku.

Nie musimy wyrzekać się całkowicie wszystkich ulubionych słodyczy. Najlepiej jednak samemu przygotować je w domu. Zamiast mąki do wypieków możemy np. wykorzystać zmielone migdały.

Suplementy diety (witaminy) mogą też zawierać gluten. Dlatego używajmy np. zamiast syntetycznej Wit.C wyciąg z róży.

Joanna Zawadzka – Słuchaczka SUTW